Základní práva pacienta
Zdravotní služby lze pacientovi poskytnout pouze s jeho svobodným a informovaným souhlasem, nestanoví-li zákon č. 372/2011 Sb. O zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování, jinak.
Pacient má právo na poskytování zdravotních služeb na náležité odborné úrovni.
Dále má pacient při poskytování zdravotních služeb právo na:
- úctu, důstojné zacházení, ohleduplnost a respektování a soukromí,
- volbu poskytovatele zdravotních služeb,
- vyžádat si konzultační služby jiného poskytovatele („druhý názor“),
- být seznámen s „vnitřním řádem“ a dalšími předpisy, které se týkají režimu poskytování zdravotních služeb,
- na nepřetržitou přítomnost zákonného zástupce, pěstouna nebo osoby, do jejíž péče byl pacient svěřen; nepřetržitou přítomnost opatrovníka v případě pacienta s omezenou svéprávností; přítomnost osoby blízké nebo osoby určené pacientem,
- být informován o ceně poskytovaných služeb nehrazených nebo částečně hrazených z veřejného zdravotního pojištění a způsobu úhrady, pokud to jeho zdravotní stav umožňuje,
- znát jméno, popřípadě jména všech pracovníků, přímo zúčastněných na poskytování zdravotních služeb,
- odmítnout přítomnost osob, které nejsou na poskytování zdravotních služeb přímo zúčastněny, včetně studentů,
- přijímat návštěvy s ohledem na svůj zdravotní stav, v souladu s vnitřním řádem a s ohledem na respektování soukromí a práv ostatních pacientů,
- přijímat duchovní péči,
- na poskytování zdravotních služeb v co nejméně omezujícím prostředí při zajištění kvality a bezpečí poskytovaných služeb,
- získávat informace o dalších službách a možných sociálních službách, které mohou vést ke zlepšení jeho dosavadního nebo budoucího zdravotního stavu.
Povinnosti pacienta
Pacient (zákonný zástupce, opatrovník) je při poskytování zdravotních služeb povinen
- Pacient (zákonný zástupce, opatrovník) je při poskytování zdravotních služeb povinen
- dodržovat navržený individuální léčebný postup, pokud s poskytováním zdravotních služeb vyslovil souhlas,
- řídit se vnitřním řádem,
- uhradit cenu poskytnutých zdravotních služeb nehrazených nebo částečně hrazených z veřejného zdravotního pojištění nebo jiných zdrojů, které mu byly poskytnuty s jeho souhlasem,
- pravdivě informovat ošetřujícího zdravotnického pracovníka o dosavadním vývoji zdravotního stavu, včetně informací o infekčních nemocech, o zdravotních službách poskytovaných jinými poskytovateli, o užívání léčivých přípravků, včetně užívání návykových látek, a dalších skutečnostech podstatných pro poskytování zdravotních služeb,
- nepožívat během hospitalizace alkohol nebo jiné návykové látky a podrobit se na základě rozhodnutí ošetřujícího lékaře v odůvodněných případech vyšetřením za účelem prokázání, zda je nebo není pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek.
Prokázání totožnosti
Pacient, zákonný zástupce nebo opatrovník pacienta, osoba blízká nebo osoba ze společné domácnosti jsou povinni na žádost zdravotnického pracovníka prokázat svou totožnost občanským průkazem. Povinnost prokázat se občanským průkazem má také osoba, která uplatňuje právo na informace o zdravotním stavu. Jestliže pacient, zákonný zástupce nebo opatrovník odmítne prokázat totožnosti, může nemocnice odmítnout požadovanou součinnost nebo poskytování zdravotní služby, nejde-li o pacienta, kterému je třeba poskytnout neodkladnou péči.
Etický kodex Práv pacientů vznikl v návaznosti na Listinu základních práv a svobod. Práva pacientů vyhlásila Centrální etická komise MZ ČR dne 25.2.1992.